Succesvol presenteren: vijf boekentips

Presenteren is voor veel mensen best een ding. Oefening baart kunst is ook vaak van toepassing; hoe vaker je presenteert, hoe bedrevener je er in wordt. Daarnaast zijn er talloze ‘trucjes’ die je helpen om relaxter voor een groep te staan. Wij zochten een aantal boeken bij elkaar over presenteren. Ken jij ze al? 

Tijdens de co-work day op 6 februari was het thema ‘presentatie maken met winst’. Farid Heinsius, van De Presentatiemaker, gaf een workshop over dit onderwerp en nam de co-werkers mee in de do’s en don’ts van presenteren. Was je er niet bij maar wil je wel meer weten over succesvol presenteren? Kijk dan vooral naar de boekentips die we hebben geselecteerd.

Succesvol presenteren: vijf boekentips

De TED methode | Chris Anderson
Iedereen kent TED, de nieuwe manier van verhalen delen, ofwel: het nieuwe kampvuur. De talk van Brené Brown werd wereldberoemd, net als die van Siegfried Woldhek, Elizabeth Gilbert en vele anderen. Er zijn nu lokale TEDx. De auteur is ‘head of TED’ en deelt de stappen naar een impactvolle presentatie: de rode draad, valkuilen, talktools, script, start en finish. Maar ook aanverwante zaken komen aan bod, zoals slides, wat moet ik aan?, je zenuwen in bedwang, de opstelling op het podium, je stem en uitstraling. Een vaste formule is er niet, maar deze wervelwind aan tips helpt. Kortom, een musthave voor iedereen die van TED houdt of een presentatie moet geven. Een klein nadeel is het enthousiaste ‘name dropping’, dat ons Nederlanders soms weinig zegt en eerder het ego van de auteur dan zijn boodschap versterkt.

Pitch! | Alette den Exter en Rick Willemsen
Een gebruiksaanwijzing voor ondernemers en verkopers over het verschijnsel ‘pitchen’; een kort pleidooi waarin je een product aanbiedt. Het moet snel, kort en toch duidelijk zijn. Hoe kun je dus succesvol pitchen, zo luidt de boodschap in dit (eveneens snelle) boek. Overigens: dat pitchen kan een speech zijn, maar het kan ook om een geschreven boodschap gaan. In het boek komen weliswaar de gebruikelijke tips ter sprake, maar steeds opnieuw met het advies om kort en krachtig te zijn. Bijvoorbeeld over je belangrijke ‘telling points’ (lees: selling points), heldere taal, een knallende opening van de speech, je publiek betrekken en je zenuwen bedwingen. Mét de herhaalde opmerking dat ‘schrijven (of spreken) ook ‘schrappen’ betekent. Voor personen die een pitch voorbereiden, is dit boekje zeker praktisch. Daarbij bevat het werk vijftien QR-codes waarmee je op je smartphone ondersteunende filmpjes kunt downloaden.

De eerstvolgende Co-work day is op 5 maart. Georgina Maelissa van Ginyjen Fotografie vertelt in een inspiratiesessie over de basisbegrippen voor fotografie en hoe je mooie foto’s kunt maken met je smartphone. Kom je ook? 

Iedereen kan presenteren | Martijn Jacobs
Er zijn drie dingen nodig voor een goede presentatie: informeren, overtuigen en amuseren. Maar ook acht middelen die te maken hebben met techniek, omgeving en verhaal, spelen een rol. In totaal maakt dat een matrix van 24 factoren. Een goede spreker beheerst er een aantal goed waarmee hij een paar andere compenseert. Deze compensatietheorie is de basis van dit werk, dat nog drie hoofdstukken telt waarin de eisen worden toegelicht. En: 80% van het succes zit in de voorbereiding. Dit is een heldere steppingstone naar dat succes, vol voorbeelden en korte, direct toe te passen tips.

Presenteren | Maritte Braspenning en Jolanda aan de Stegge
Maritte Braspenning geeft trainingen aan tv-presentatoren, ministers, wethouders, ceo’s en managers. Haar ervaringen en lesmethode zijn in dit boek samengevat. Stap voor stap worden de diverse fases van een presentatie doorgenomen, met praktische tips en strenge aanbevelingen. Deze ‘lessen’ zijn verluchtigd door interviews met vijftien bekende toppresentatoren, zoals Jeroen Pauw, Prem Rahdakishun, Patrick Lodiers, Sacha de Boer, Andries Knevel, Rick Nieman en Matthijs van Nieuwkerk. De aanbevelingen van Braspenning zijn zinnig en helder. De illustraties van de bekende Nederlanders voegen weinig toe. Er zijn geen anekdotes, ze zeggen eigenlijk alleen iedere keer in andere bewoordingen dat Maritte gelijk heeft. In de rest van haar lessen richt zij zich vooral op de gewone lezer, managers die hun bedrijf willen toespreken bijvoorbeeld.

Overtuigend presenteren | Mark Pluymaekers
Dit boek doet wat het belooft: overtuigend presenteren. Daarbij gaat het niet zoals veel andere van dit soort boeken vooral in op de spreker (gedrag en speech), maar juist op het publiek. Na een hoofdstuk over kernboodschap en opzet gaat het vooral in op psychologische effecten bij de toehoorder. Helder en compact laat de auteur zien hoe luisteraars bij de les blijven, meer onthouden en kunnen worden aangespoord tot actie. Er is ook aandacht voor het gebruik van hulpmiddelen. Niet alleen Powerpoint en illustraties, maar ook voorwerpen en metaforen. Bij het boek hoort een website met extra materiaal, zoals filmpjes. Het boek is bedoeld voor studenten in het hoger onderwijs die presentatievaardigheden moeten op doen, maar is voor een groter publiek geschikt. De opmaak is prettig overzichtelijk. De auteur is docent communicatie aan de Hogeschool Zuyd en tekstschrijver.

Ken jij deze boeken allemaal al? Of juist niet en wil je ze nu allemaal lezen? We zijn benieuwd dus laat het vooral weten!