Schermtijd: hoeveel uur per dag ben jij online?

Hoeveel uur per dag kijk jij naar jouw mobieltje? En ja, ik schrik zelf ook van mijn schermtijd… We weten allemaal dat het slecht is voor je houding, je ogen, maar boven alles verwijdert het je van jezelf. Van jouw dromen, van jouw verlangens. 

Als ik in het OV om me heen kijk, zie ik alleen maar mensen op hun mobiele telefoons kijken. Bijna niemand heeft een boek of een krant bij zich. De helft van de mensen heeft daarbij ook nog een koptelefoon op. Je kunt rustig een privé gesprek voeren in de trein. Anderen zullen je niet eens horen, want ze beluisteren hun eigen muziek of podcast. Iedereen zit in z’n eigen bubbel, er is steeds minder daadwerkelijk contact tussen mensen. 

Wat doet schermtijd met jou?

Zodra je social media opent, word je in het leven van anderen gezogen. Word je er door geïnspireerd, of voel je je saaier en kleiner worden door al die prachtige foto’s met een filter, de vrolijke, mooie momenten uit het leven van iemand anders? Word je blij van het aantal likes dat je krijgt, het aantal volgers dat je hebt? Geeft het je werkelijk meer contact met anderen? Of geeft het je het gevoel dat je meer contact hebt met anderen? Geeft het je het gevoel erbij te horen? 

Het is een hardnekkige gewoonte, om elke keer weer je mobieltje te pakken: als je je verveelt, of als je eigenlijk iets anders moet doen, waar je niet zoveel zin in hebt. Soms pak je je mobieltje en terwijl je afgeleid wordt door een binnenkomend mailtje, of appje, of je oog wordt getrokken door andere alerts, weet je niet meer wat je precies wilde doen. Kijken of het mooi weer was vandaag, dat berichtje sturen naar iemand of kijken of er files waren.

In de jaren ’90 was er een televisiereclame om mensen ervan bewust te maken hoe vaak ze gebruik maakten van hun auto: “De auto kan best een dagje zonder u!”. Misschien een leuke nieuwe slogan: jouw mobieltje kan best een dagje zonder jou! Probeer het eens, een dagje zonder die prikkels van buitenaf. En kijk eens hoeveel tijd je overhoudt voor andere dingen.