Hoe vind je jouw ideale klant?

Tjonge, wat een struggle was het. Het is de basis van elk bedrijf: je ideale klant. Maar wat was het moeilijk voor mij om die helder te krijgen. Ik vertel je graag hoe ik het uiteindelijk toch duidelijk voor ogen kreeg.

Ik ben begonnen als marktonderzoeker en als ondernemer heb ik een aantal jaar businessplannen geschreven voor ondernemers. Door het kijken naar de trends in verschillende branches, het doen van concurrentie-analyses, alle informatie samen te vatten in een SWOT, schreef ik uiteindelijk financiële- en marketingstrategieën voor bedrijven.

Je ideale klant en je eigen rol

Ik vond mijn werk afwisselend omdat ik mee mocht kijken in veel verschillende soorten bedrijven. Maar in de afgelopen jaren ben ik veranderd als ondernemer. Ik ben niet meer alleen maar zakelijk en gestructureerd. Ik heb gemerkt dat je ook moet meebewegen met anderen en ook met je eigen energie. Soms gaat alles bijna vanzelf, maar andere keren ben ik maar aan het duwen en trekken en dan gaat het gewoon niet. Blijkbaar is er meer nodig voor een succesvol bedrijf dan een plan bedenken en het uitvoeren. Hoeveel discipline je ook hebt, alleen maar vanuit je hoofd werken is (voor mij in ieder geval) niet genoeg.

Gebruik je passie!

Passie vanuit je hart dus en daar moet je dus verbinding mee leggen. Voor je dromen wil je wel hard werken, omdat je de helemaal voor je ziet waar het naar toe gaat. Veel fijner dan een uitgedacht plan dat op papier staat. Als je je hart volgt heb je vanzelf een positieve mindset en lukt het je om positief te blijven, ook als de resultaten een keer achterblijven. Ondertussen heb ik een online programma geschreven, waardoor ondernemers hun eigen businessplan kunnen schrijven. Ze maken gaandeweg, tijdens het schrijven, keuzes die bij hun passen. Dat is het veel logischer dan dat ik dat vanachter mijn bureau doe.

En wat blijkt? Ik ontdekte wie mijn ideale klant is! Een ondernemer die ongeveer hetzelfde proces doorloopt als ikzelf, maar daar net iets minder ver in is. Mijn ideale klant wil ook niet alleen maar vanuit ratio zijn/haar bedrijf runnen, maar meer vanuit het hart.